بررسی خصوصیات سقف­های بکار رفته

سه شنبه 21 اسفند 1397
12:28
علی پور

اهداف:

هدف از آنالیز پیش رو مقایسه تطبیقی انواع سقف­های بکار رفته در ساختمان­های شهر ارومیه می­باشد . در پی این انگیزه اصلی، اهداف ویژه پایین دنبال می­گردد .

۱-
بررسی خصوصیات سقف­های بکار رفته در ساختمان­های شهر ارومیه
۲-
آنالیز روش­های صرفه جویی در انرژی و هزینه مربوط به سقف­ها در بناهای شهر ارومیه
ادبیات
بررسی
سقف­های
ساختمانی و مصالح بکار رفته در آن، اشکال مختلفی دارا‌هستند که به اختصار در پایین به آن می­پردازیم:
۱)
پوشش سقف به وسیله تیرهای چوبی
این مدل پوشش قبلاً در عمده شهرها ترویج داشت . چون چوب در اکثر وقت ها شهرها بوده و هزینه ساختمان را به خودی خود اندک می­کرد . همچنین گونه پوشش در شهرهای مختلاف نیز تفاوت داشت . این دسته پوشش می­تواند به دو روش انجام شود . در طریقه اول، سپس از این که دیوارهای ساختمان به ذیل و پوشش می­رسید، پس از ترازبندی، مسافت دو دیوار را با چوبهای گرد به فاصله 30 سانتیمتر از همدیگر می­پوشاندیند و آنگاه بر روی آن­ها حصیر می­کشیدند و بر روی حصیر نیز یه خرده نی، به ضخامت تقریبی ۶ سانمتیمتر پهن میکردند و بر روی آن­ها شفته کاهگلی ریخته و شیب بندی میکردند . در طریقه دوم سپس از نصب تیرهای گرد، آن­ها را از طرف بام تخته کوبی میکردند . این تخته کوبی بنام سقف پوش مشهور بود . روی سقف پوش را با گل نیم کاه و آجر یا آجر مفروش می­کردند که به آن به اصطلاح «پالانه» می­گفتند، و آنگاه کار شیب بندی انجام می­شد و ذیل سقف­ها را هم فریم سازی می­نمودند . این قاب ها که از تخته و چوب بود اشکال مختلفی داشت و زیبایی خاصی به ساختمان می­بخشید . ضمناً این سقف­ها را می­توان به نوعی عایق حرارتی محسوب نمود . چرا که از دو مدل پوشش فایده می­برد، یعنی از بالا روی تیرها حصیر و تخته و نی می­باشد و از درون هم به رخ قاب سازی می­باشد که در بین این دو پوشش فضای خالی می­ماند که این دور و اطراف می­تواند عایق حرارتی محسوب شود (شاطریان، ۱۳۸۷) .
۲)
پوشش سقف به وسیله تیرآهن (طاق ضربی)
طریقه پوشش این جور سقف­ها بدینصورت میباشد که پس از اتمام فعالیت نعل درگاه ­ها و یک عدد شدن دیوارهای ساختمان، همگی دیوارها را به یک میزان مرحله می­کنیم و شناژ افقی را انجام داده و تیرها را بر روی آنقرار می­دهیم . در هنگام تیرریزی باید دقت شود فاصله تیرها از یکدیگر نسبت به نمره تیرآهن درست گزینش شوند . چرا که در فیس تبارک بودن دهانه تیرها، احتمال لرزش و خمش در تیرآهن ارتقا یافته و در فیض موجب ریزش می­شود . معمولاً این دهانه را در بین ۸۰ تا ۱۲۰ سانتیمتر در لحاظ می­گیرند و برای خودداری از لرزش آن از میلگرد به رخ ضربدری به کار گیری نموده و به تیرآهن­ها جوش داده می­شوند . طریقه پوشش این دسته سقف­ها که از خشت و ملات گچ و خاک می­باشد، به طرز ضربی که فشار وارده را به تیرآهن­ها منتقل می­کند و این فشار هم بوسیله میل­های مهار جوش داده شده به تیرآهن­ها، خنثی می­شود (همان، 1387) پس از اتمام پوشش سقف از طرف پشت بام، مبادرت به دوغاب ریزی می­نمایند، که به اصطلاح دوغاب گچ عسلی رقیق نامیده می­شود و خاصیت دوغاب ریزی این هست که اولاً درزهای عمودی در میان آجرها را مالامال می­کند و آن­ها را خوب به هم می­چسباند و از ریزش احتمالی آن پرهیز می­کند . دوما این که آجرها را یکدست کرده و به چهره قالبی در می­آورد که در دل دو تیرآهن جای گرفته هست . و سوماً اینکه، چون یه خرده بر حجم گچ افزوده می­شود و تعداد دهانه ­های پوشش،به هر چند عدد که می­رسد، دهانه ­ها را با فشار بیشتر حجم، به یک سقف کاملاً یک پارچه تبدیل می­کند و سقف در پیش‌روی لرزش­ها و صدمات احتمالی به صورت واحد کار خواهد نمود (شاطریان، ۱۳۸۷) .

۳)
پوشش سقف به وسیله دال بتنی
طریقه همانطوری که از اسم این گونه پوشش معلوم است، عمدتاً مصالح بکار رفته در این جور پوشش ها از بتن و میلگرد می­باشد که با توجه به اهمیت و مقاومت سقف و کاربردهای آن، اشکال مختلفی داراست . و ضخامت آن­ها با توجه به دهنه تیرها، در کمترین وضعیت 8 سانتیمتر و بیشترین شرایط ۳۰ سانتیمتر در پارکینگهای طبقاتی موضوع به کارگیری قرار گرفته می‌باشد .

اشکال سقف­های بتن دارای سلاح زیر می­باشد .

الف)
سقف­های بتن دارای سلاح صفحه­ای ساده
این نوع سقف­ها برای دهانه­ های کوچک (کمتر از ۳ متر)مورد استعمال قرار می­گیرد . ضخامت این نوع سقف­ها با دقت به دهانه و بارهای وارده از ۸ تا ۲۰ سانتیمتر خواهد بود که می­توان این نوع سقف­ها را حتی در ساختمان­های باربر و نیمه فلزی و در نهایت ساختمان­های بتن آرمه اجرا نمود . طرز اجرای آن بدین ترتیب میباشد که دوسری مش (میلگردهای شبکه­ای به هم تنیده شده) را در بالا و پائین قالب سقف قرار می­دهیم و مابین این مش­ها را به وسیله میلگردهای خم گردیده و یا این که چوب ویا خشت از هم مسافت می­اندازیم تا هنگام بتن ریزی به همدیگر نچسبند . ضمناً مطلقا باید اعتنا شود که از تخته ­های کلفت برای قالب استعمال گردد تا در موقع بتن ریزی، مش ها جابجا نشده و موجب ریزش سقف پیشین از استحکام نگردد .

ب)
سقف­های بتن مسلح دندانه­ای
این مدل سقف برای دهانه ­های بزرگ­تر از سه متر مسئله استعمال قرار می گیرد . وبرای جبران نیروهای اضافی وارده به سقف از تیرهای فرعی استفاده می­شود که مابین تیرهای حساس با فاصله­های لازم و مشخص قرار داده می­شوند تا بار سقف را به تیرهای اصلی منتقل نماید . در صورتی‌که این سقف را از پائین نگاه کنیم، ضخامت تیرهای مشاهده شده شبیه دندانه خواهدبود (کسمائی، ۱۳۸۲) .

ج)
سقف­های بتن دارای اسلحه معکوس
این جور سقف­ به عبارتی سقف دندانه­ای می­باشد که به چهره معکوس اجرا شده می باشد . و موردها به کارگیری آن در جاهایی هست که به علت خاصی مجبوریم از این مدل سقف بنا به ضرورت به کارگیری نمائیم . چرا که بخش اعظم اعضاء بتن در قسمت کشش قرار گرفته که ناچار خوا هیم بود از بتن زیادی استفاده کنیم و سقف سنگین­تر خواهد بود .

د)
سقف­های بتن مصلح مضاعف
در حالتی که دو سقف دندانه­ای و معکوس را با نیز اجرا کنیم، سقف دوبل یا مضاعف خوا هیم داشت . قالب بندی این دسته سقف­ها به مراتب خیلی مشکل­تر از سایر قالب بندی ها است، و در موارد خاصی نظیر عبور لوله­ های آب و فاضلاب و نظایر آن، از این گونه سقف استعمال می­شود . بتن ریزی این دسته سقف­ها باید در دو یا این که تعدادی تراز انجام شود و کلاً بسیار مقرون به صرفه نیست .

ر)
سقف­های بتن مسلح قارچ
به علت یک پارچه کردن تبر و تیرچه با سقف، نمای آن به فیس پلکانی یا این که قارچ مانند دیده می­شودکه به همین علت آنرا سقف قارچی می­گویند و تلاش این مدل سقف بدین صورت میباشد که تیر وتیرچه به رخ پله­ای با سقف یکی می­شوند .

س)
سقف­های بتن دارای اسلحه با قالب­ها تو خالی
این گونه پوشش از بهترین ومقرون به صرفه ترین پوشش­ها می­باشد و روش تلاش آن به‌این رخ هست که از ورقهای فلزی که به فیس تاوه و توخالی می­باشد به رخ قالب به کار گیری کرده و سپس از ترازبندی و چوب بسته زدن، در کنار یکدیگر قرار داده و بتن ریزی می­کنند . فاصله دندانه ­­ها و تیرچه ­ها از نیز در این گونه سقف­ها کمتر بوده و ارتفاع آن­ها هم نسبت به سقف­های دندانه­ای کمتر و سبک­تر و مقرون به صرفه خیس است .

برچسب ها: یونولیت , ایران ورق ,
[ بازدید : 43 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به یونولیت بسته بندی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]