پلی استایرن

دوشنبه 20 اسفند 1397
12:00
علی پور

پلی

استایرن (Polystyrene - PS) پلی‌استایرن یک پلیمر تصنعی از مونومر استایرن (یک ماده پتروشیمی) میباشد که به سه جور معمولی، مقاوم و انبساطی وجود دارد .


ساختار

پلی استایرن از نظر شیمیایی، پلی استیرین یک هیدروکربن طویل زنجیر می‌باشد که در آن مراکز متغیر کربنی به گروه‌های فنیل (نامی که به بنزن حلقه‌ای داده می‌شود) متصلند . فرمول شیمیایی پلی استایرن (n(C8H۸ می‌باشد؛ این ماده حاوی موله‌های موادسازنده شیمایی کربنی و هیدروژن میباشد .


ویژگی‌های ماده توسط جذب کوتاه دوران وان در والسی در بین زنجیرهای پلیمری انتخاب می‌گردد . از آنجایی که مولکول‌ها هیدروکربن‌های بلند-زنجیری هستند که از هزاران اتم تشکیل می‌شوند، نیروی کششی کلی بین مولکول‌ها والا هست . هنگام حرارت دادن (یا به سرعت بدشکل شدن به علت مخلوط با ویژگی‌های ویسکوالاستیک viscoelastic و عایق حرارتی) زنجیره‌ها سازش بیشتری بدست آورده و از کنار یکدیگر رمز می‌خورند . این سستی بین مولکولی (در پیش‌روی توان بالای بین مولکولی به علت استقامت هیدروکربنی) شرایط انعطاف پذیری و کشسانی به این ماده میدهد . قابلیت و امکان سیستم برای بدشکل شدن آن در دمای بالاتر از دمای تبدیل شیشه‌ای اش، به پلی استرین (و بطورکلی پلیمرهای نرمش پذیر در پیش‌روی حرارت) این قابلیت و امکان را می دهد تا هنگام حرارت دادن به راحتی نرم شده و به شکل‌های گوناگون درآید .

ایران ورق

تاریخچه

او‌لین بار پلی استایرن توسط ادوارد سایمون در سال ۱۸۳۹ کشف شد که خودش نمی‌دانست چه مادهٔ با ارزشی کشف کرده . تهیه تجاری منومر استایرن و پلیمریزاسیون آن به سال ۱۹۳۴ بر می‌گردد که کمپانی "داو" توانست استایرن را از فراورده‌های نفتی سنتز نماید و سپس آن را پلیمریزه کند . در همان بازه زمانی مشابه این فرآیند پروسه تکمیلی خویش را در آلمان غربی می طی کرد . تجربیات به دست آمده از این متاع در دوران نبرد جهانی دوم موجب شوید تا در سال‌های بعد از جنگ، پلی استایرن خیر فقط به عنوان یک عایق الکتریسیته گران ارزش شناخته نشود، بلکه به عنوان یک پلاستیک گرمانرم، ارزان و با خواص عالی معرفی شود . با طی گذر بازه و با انتشار تئوری‌های مختلف (از پاراگراف تئوری هرمان اشتاودینگر در سال ۱۹۲۲ در زمینه پلیمر)، در نهایت کمپانی BASF در اولِ سال ۱۹۵۰ یک مراحل دو مرحله‌ای برای ساخت فوم پلی استایرن را توسعه داد . در این روند سطح اول دربرگیرنده تنظیم دانه‌های حاوی توزیع یکنواخت دلیل پف زا بوسیله راه پلیمریزاسیون سوسپانسیونی مونومر استایرن بوده که در سطح دوم این ماده در داخل یک قالب فرآیند می‌گردد . سهولت ساخت محصول به هر شکل و میزان از مزایای این رویکرد بوده که سبب ساز گسترش آن شد . این ماده اولین توشه در سال ۱۹۵۰ تولید شوید .


طبقه

بندی پلی استایرن به چهار دسته تقسیم می شود: 1-PS نصفه بلوری با کاربرد همگانی و یکسری منظوره (MIPS) PS medium modified Rubber ) (GPPS) 2-PS تصحیح شده با لاستیک High)(MIPS)(HIPS) PS با مقاومت ضربه ای بالا (HIPS) (PS Expandable)و 4-ps قابل انبساط (EPS) .


فرآیند

تولید پلی استایرن‌ها ، پلاستیکهایی می‌باشند که در ایجاد آنها ، از منومر استایرن به کارگیری گردیده باشد . معروفترین پلاستیکها از این خانواده پلی استایرن ، پلی استایرن اصلاح شده ایمپکت پلی استایرن، استایرن آکریلونیتریل (SAN ) و آکریلونیتریل بوتادین استایرن ( ABS ) هست .


بطور کلی ، پلیمریزاسیون زنجیری به عکس العمل مخلوط مولکول‌های منومر با یکدیگر و تشکیل مولکول‌های گران قدر پلیمری گفته میگردد . در این رویه ، تغییر و تحول در ادغام عنصری به‌وجود نمی‌آید و در پروسه پلیمریزاسیون ، به هیچ وجه ، کالا جانبی بدست نمی‌آید . واکنش پلیمریزاسیون زنجیری ، برای ترکیباتی که دارای یک و یا چندین بند سیر نشده می‌باشند، مورد استعمال قرار میگیرد .


مواد اول ضروری برای سنتز منومر PS، اتیلن وبنزن می باشند که در روند سنتز با نیز برخورد می دهند تا اتیل بنزن تشکیل شود که در ادامه فرایندهای بیشتری (دیهروژناسیون) بر روی آن انجام می شود تا به منومر وینیل بنزن یا این که همان استایرن (Styrene) تبدیل شود،مواد مازاد اضطراری دیگر،اکریلونیتریل (AN) ولاستیک بوتا دی ان می باشد . با به کار گیری از عکس العمل گرمایی یا این که کاتالیز گردیده منومر استایرن، فرایند پلیمریزاسیون آن آغاز می شود تا پلیمری آمورفتولید شود . برای بخشیدن و ساخت خواص مطلوب در PS، افزودنیهای گوناگونی به آن اضافه می شود، همانند لاستیکها، قابل انعطاف کننده ها،عوامل آزادکننده یا این که رها کننده و استوار کننده ها . همچنین در فرمولاسیونهای بر اساس PS از گروههای مختلف افزودنی دیگر همچون رنگین سازها،به تاخیراندازهای شعله (FRs)، پایدارکننده های UV، یا این که اصلاح کننده های ضربه،استفاده می شود .نوعا GPPS، به علت شفافیت، صلب و مشقت بار بودن و مطلوب بودن با کاربردهای متفاوت گزینش می شود .هنگامی که به انعطاف پذیری بیشتریا مقاومت ضربه ای مضاعف نیاز باشد،از MIPS یا HIPSاستفاده می شود . HIPS و MIPSشامل لاستیک بوتا دی ان به تیتر عامل کوپلیمریزاسیون به مراد افزایش چقرمگی می باشند که منجر مات و کدر شدن رنگ جنس می گردد .


پلی

استایرن عادی


برچسب ها: یونولیت ,
[ بازدید : 41 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به یونولیت بسته بندی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]